Monday 26 September 2011

Kejayaan berasaskan sasaran


Sebuah kejayaan tidak datang dengan begitu mudah. Ada fasa yang dinamakan fasa persediaan sebelum sebuah kejayaan itu muncul. Sebelum Sebastian Coe berjaya berlari 800 meter dalam masa kurang dari 1 minit 42 saat, beliau telah lama bersedia dengan mengadakan latihan demi latihan. Mencapai sasaran demi sasaran. Sasaran yang besar dipecahkan menjadi sasaran-sasaran kecil yang dapat dicapai dalam masa yang pendek. Sifat sebuah kejayaan ialah berdikit-dikit lama-lama jadi bukit.

Setiap kali aku ke gymnasium (gym) untuk senaman, aku memilih mesin langkah (step machine) kerana di situ telah ditetapkan waktu 30 minit. Biasanya dalam waktu 10 minit pertama, badanku sudah mula berpeluh. Itu sasaran yang cukup baik sebelum melangkah ke sasaran 45 minit dan seterusnya 60 minit. Selagi sasaran 30 minit itu belum tercapai aku tidak akan berhenti melangkah, ada layar yang memaparkan angkanya menurun setiap kali aku melangkah seolah-olah memberikan kata-kata perangsang untuk teruskan perjuangan kerana sasaran sudah hampir tercapai. Sudah lebih setahun aku melakukan ini kerana inginkan badan yang sehat. Sudah berjaya menurunkan berat badan sebanyak 6 kilogram dan menuju ke berat badan ideal melalui formula (berat semasa)/(tinggi x tinggi), berat dalam kilogram dan tinggi dalam sentimeter. Nilai berat ideal perlu berada antara 23 hingga 25 bagi lelaki dan antara 20 hingga 22 bagi wanita.

Perjuangan melawan diri sendiri sangat berguna kerana kita tidak bersaing dengan orang lain. Sama juga dengan permainan boling yang berdasarkan angka jatuhan pin balingan sendiri. Selesai setiap permainan kita akan terus mendapat “feedback” tentang pencapaian kita. Suatu sistem yang sangat berkesan bagi mengukur pencapaian. Suatu permainan yang boleh bermain bersendirian dan menilai sendiri pencapaian kendiri. Semuanya berdasarkan satu angka sasaran. Ketika mewakili Universiti Putra Malaysia dalam boling sekitar tahun 1980an, sasaranku bagi setiap permainan ialah 180 jatuhan pin. Latihan demi latihan dilakukan bagi mencapai dan mengekalkan sasaran itu. Kejayaan yang paling manis ialah mencapai jatuhan pin 275 pada sebuah pertandingan di Pyramid Megalanes, sayangnya aku tidak pernah mencapai sasaran 300 jatuhan pin pada mana-mana permainan.

Setiap apa yang kita lakukan, kita perlu meletakkan sasaran terlebih dahulu. Mulakan dengan satu sasaran yang mudah dicapai dan mudah diukur. Biasanya yang mudah dicapai dan diukur ialah dalam bentuk angka. Misalnya, “hari ini aku menghasilkan satu tulisan dalam tajuk kreativiti sepanjang 3 mukasurat”. Nyatakan sasaran anda dalam bentuk ayat positif, jelas dan boleh diukur. Jangan bertangguh dalam melaksanakan aktiviti yang anda sasarkan itu kerana musuh utama kejayaan ialah sifat suka bertangguh. Jika sasaran itu terlalu berat, kurangkan sedikit. Jangan hanya menetapkan sasaran tetapi tiada tindakan. Minta kawan baik anda membantu mengingatkan anda tentang sasaran anda itu. Saling membantu antara kawan-kawan sangat bermakna dalam mencapai sesuatu sasaran.

Sasaran sebuah organisasi boleh ditetapkan pada awal tahun,dan dipantau setiap 3 bulan sekali apakah sasaran yang ditetapkan itu tercapai. Waktu mahasiswa dulu, ketika memimpin beberapa persatuan, kami mengadakan mesyuarat pertama setiap tahun dengan agenda kegiatan tahunan dan terus menetapkan sasaran utama tahun berkenaan. Kami suka menggunakan “Network Planning” bagi menetap dan menggambarkan sasaran dalam bentuk rajah dan boleh dilekatkan ke dinding pejabat persatuan. Cara ini memudahkan kita ingat apakah sasaran jangka pendek dan jangka panjang. Kini banyak sistem komputer yang dapat membantu kita dalam menyusun kegiatan organisasi dan juga kegiatan pribadi, lengkap dengan kemudahan sms bagi mengingatkan semua AJK tentang sesuatu “event” yang akan berlaku.

Semoga kita berjaya mencapai cita-cita menjadi muslim yang kamil dengan menetapkan sasaran demi sasaran sebagai persiapan kepada kejayaan.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 27 September 2011.

No comments:

Post a Comment