Monday 5 September 2011

Antara cita-cita dan realiti

Waktu di sekolah rendah dulu, guru kelas selalu bertanya apakah cita-citaku pada masa depan nanti? Aku terus menjawab nak jadi Perdana Menteri. Setelah masuk sekolah menengah cita-cita itu berubah nak jadi Pendita. Kalau ditanya lagi ketika di universiti mungkin berubah lagi. Tetapi ketika di universiti jarang yang nak bertanya tentang cita-cita kita sebab mungkin mereka anggap hal itu dah tak relevan lagi.

Kenapa ianya berubah-ubah? Apabila meningati hal ini, aku selalu teringat dengan istilah pembetulan teknik (technical correction) yang terpaksa dibuat oleh kapal angkasa “discovery” atau lain-lain kerana setiap saat keadaan sekeliling berubah, kalau tidak dibuat pembetulan teknikal sasaran yang dituju sudah tentu tidak kesampaian. Begitu juga keadaannya jika kita mengemudi kapal besar di laut, atau menerbangkan pesawat terbang di udara nan luas ataupun memandu kereta di jalan, kita mesti membuat pembetulan teknikal agar tujuan yang kita inginkan tercapai.
Pada mulanya kita hanya meletakkan sesuatu supaya pertanyaan guru atau teman atau sesiapa saja terjawab. Namun, apakah jawapan itu tepat kita tak ambil kisah pun, sebab ketika itu kita tidak banyak maklumat bagi membantu mendapatkan cita-cita yang jelas dan faham apa yang kita katakan.

Cita-cita ialah suatu keinginan untuk kemajuan kendiri. Apa yang akan terjadi pada masa hadapan siapa pun tidak tahu. Kita hanya dapat membayangkan sahaja dengan suatu harapan. Kalau boleh kita bayangkan apakah yang akan kita buat ketika berumur 40 hingga 60 tahun. Juga, jika umur panjang hingga 80 tahun atau lebih, apakah yang akan kita lakukan. Membayangkan sesuatu pada hakikatnya tidak memerlukan apa-apa biaya pun, seperti juga mimpi yang tidak pernah kita bayar untuk bermimpi. Ianya datang secara percuma. Tetapi ramai yang takut bermimpi, kerana takut diperli orang jika mimpinya diketahui. Nanti takut ada yang kata, “Mimpi di siang hari”.

Kenapa kita takut untuk berfikir besar sehingga setinggi langit? Tak berani bercita-cita tinggi sebab takut tidak tercapai. Semuanya diselimuti dengan ketakutan demi ketakutan. Bilakah bangsa kita, bangsa Melayu akan mempunyai cita-cita besar? Sejak kecil lagi kita ditakutkan dengan berbagai cara. Ditakutkan dengan bermacam-macam jenis hantu. Walaupun hantu boleh dijadikan sebagai alat kawalan jauh, tetapi untuk jangka panjang situasi itu melemahkan bangsa sendiri untuk beberapa generasi. Tidak ada alasan logik diberikan agar hantu itu ditakuti.

Kita mesti bezakan antara angan-angan dan cita-cita. Angan-angan hanya sebagai pengantar atau pendahuluan kepada cita-cita. Pada awalnya mungkin kita berangan-angan untuk menjadi itu dan ini, tetapi apakah ianya nanti akan menjurus kepada cita-cita yang berpijak di bumi nyata? Cita-cita yang disertakan dengan arus tindakan yang nyata hingga tercapainya cita-cita itu atau tercapainya tujuan yang kita dambakan. Kalau tidak cita-cita hanya tinggal cita-cita tanpa suatu gerakerja konkrit menuju kepada apa yang dicita-citakan.

Sebaiknya cita-cita dikaitkan dengan minat kerana apa yang kita ingin jadi ketika umur kita antara 40 hingga 60 tahun hendaklah sesuatu yang kita suka buat kerana biasanya cita-cita erat kaitannya dengan apa yang kita minat.

Secara logiknya, cita-cita ku untuk menjadi Perdana Menteri sudah tersasar jauh kerana pada umurku 62 tahun aku belum pun terlibat secara aktif dengan mana-mana pertubuhan siasah atau politik. Tetapi cita-cita ku untuk menjadi pendita atau istilah sekarang professor sudah berada pada landasan. Pendidikan ku dalam matematik menyatakan jarak terpendek antara titik A hingga ke titik B, adalah garis lurus, tetapi dalam politik atau sosial jarak terpendek belum tentu suatu garis lurus, mungkin jarak terpendeknya berbentuk lingkaran atau setengah lingkaran. Itu suatu kenyataan.

Melahirkan suatu cita-cita menjadi kenyataan mestilah melalui pengetahuan. Cari maklumat sebanyak-banyaknya agar apa yang kita cita-citakan itu benar-benar kita fahami dan sesuatu yang sesuai dengan naluri jiwa kita. Suatu minat yang kita dampakan. Suatu pekerjaan yang kita suka buat bukan kerana terpaksa tetapi kerana minat yang mendalam terhadap pekerjaan itu.

Ramai pelajar berada pada persimpangan apabila hendak memilih untuk belajar atau bekerja. Ada pekerjaan yang memerlukan anda mempunyai tahap pendidikan tertinggi, misalnya doctor falsafah (PhD), ada yang hanya memerlukan peringkat master saja, malah ada yang memerlukan tahap pendidikan yang lebih rendah. Jika anda mampu, berkebolehan dan minat teruskan hingga ke peringkat tertinggi iaitu PhD, namun jika anda kurang berminat buatlah apa yang anda minat dan ingin habiskan masa hidup anda dalam ruang lingkup yang anda minat itu.

Ramai yang akhirnya berada pada bidang yang dia tidak minat kerana terpaksa. Maklumat yang dia perolehi kurang jelas atau dia bertanya kepada bukan pakar sehingga arah tujunya kabur dan jalur pekerjaan (carrier path) dia tidak jelas. Maka akhirnya jadilah penyimpangan antara cita-cita dan kenyataan.

Ketika anda selesai pendidikan peringkat sarjana muda, mungkin akan berlaku pertembungan antara cita-cita dan peluang. Kilauan ringgit terhadap tawaran pekerjaan mungkin akan menukar haluan anda walaupun anda seorang pelajar cemerlang.

Pada masa itu anda mungkin berfikir untuk bekerja, berkeluarga, beranak, berharta dan sebagainya. Biasanya aku tidak akan memaksa pendapatku kepada pelajar, kerana mereka juga mempunyai wawasan tersendiri. Aku akan meninggalkan beberapa persoalan yang perlu mereka fikirkan dan melahirkan sendiri keputusan mereka. Suatu reality yang mereka perlu tahu ialah ilmu akan menjaga kita, tetapi kita akan terpaksa menjaga harta. Jika aku diberi pilihan untuk memilih antara “dicintai seseorang” atau “mencitai seseorang”, aku akan memilih “dicintai seseorang” kerana dia yang mencintai kita akan terus menjaga dan membelai kita. Usaha yang sangat besar perlu dikeluarkan ketika kita mencintai seseorang, luka yang sangat dalam akan berlaku apabila orang yang kita cintai itu mengkhianati kita.

Antara cita-cita dan realiti ada ketikanya berbeza. Jika sama, kita ucap syukur Al-hamdulillah, jika berbeza terimalah apa adanya sebagai suratan Ilahi dan berbahagialah kita dengannya.

Wallahu A’lam.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 6 September 2011

No comments:

Post a Comment