Wednesday 3 August 2011

Bandung dalam lipatan sejarahku – Siri Ketiga

Ringkasan Siri Kedua: Berpindah rumah dari Jalan Flores 4 ke Jalan Jalak, kemudian ke Jalan Bagusrangin mengontrak rumah Pak Koeswara. Mewakili ITB dalam permainan hoki. Mendapat rawatan di Rumah Sakit Borrowmeus, Jalan Dago. Mempunyai tiga pembantu rumah dengan bayaran RM10 seorang.

Siri Ketiga
Pada peringkat awal, setiap kali saya melintasi asrama pelajar wanita dekat dengan Mesjid Salman akan terdengar jeritan mereka, “Hei, pelajar Malaysie! Jalan sorang?” dan usikan-usikan yang lain. Saya buat tidak dengar saja dan terus berlalu.

Kadang-kadang bila bertemu di kampus mereka sering bertanya,

“Hei, di Malaysia ada rumah sakit korban lelaki ya?”.

Saya hairan dari mana mereka mendapat ayat-ayat demikian, saya selalu menjawab,

“Yang ada ialah Hospital Bersalin”. Mereka mengangguk-angguk kepala tanda seperti bersetuju.

Kemudian mereka bertanya lagi,

“Di Malaysia, ada askar bergayut ya?”.

“Mana ada. Yang ada ialah Tentera Payung Terjun”, jawabku segera. Lagi sekali mereka mengangguk-angguk kepala.

Mungkin tujuan mereka hanya untuk bergurau saja. Terfikir saya, ini mungkin akibat kempen ganyang Malaysia yang dibuat oleh Bung Karno pada tahun-tahun 1963 hingga 1965 sebelum Pak Suharto mengambilalih kuasa pemerintahan.

Pelajar-pelajar wanita Indonesia agak agresif sikit berbanding dengan pelajar-pelajar lelaki Malaysia yang agak pemalu macam saya. Maklumlah budak kampong yang baru dapat kesempatan belajar di luar Negara, di seberang laut. Rasa malu itu masih ada dan tidak biasa dengan pergaulan agak terbuka dengan pelajar-pelajar wanita Indonesia. Mereka ramah dan bersahabat.

Kami akui, pelajar-pelajar wanita mereka rata-rata cantik. Pandai makeup dan bergaya, tidak kekok bergaul. Dalam hati masih selalu teringat tujuan asal datang ke Bandung ialah untuk belajar dan kembali berkhidmat kepada bangsa dan Negara. Selalu juga ingat kata-kata hikmat, “ikut hati mati, ikut rasa binasa”. Berkecamuk dalam fikiran dan bertarung kuat antara mengikut kata hati yang murni atau kata syeitan yang menjanjikan kelazatan sementara.

Ada juga kawan-kawan yang hanyut dalam pergaulan, tetapi tidak ramai. Mereka mungkin hilang pedoman sebentar. Lagi pula saya lebih terdorong kepada agama, suka bergiat di mesjid. Saya mengikuti kuliyatul Mujahidin, mengikuti kelas pada hujung minggu yang dianjurkan oleh Mesjid Istiqomah, Taman Citarum. Kami dilatih untuk berkutbah, dan berceramah agama. Saya tertarik untuk membaca buku-buku agama yang diterbitkan di Bandung. Buku-buku yang banyak memberi makna kepada kehidupan saya sebagai seorang Muslim dan kefahaman agama yang betul.

Saya sendiri berpeluang menyampaikan kutbah di Mesjid Istiqomah dan beberapa mesjid lain di Bandung. Pada hari minggu saya pernah mengisi kuliah dhuha di beberapa mesjid sekitar Bandung. Juga berpeluang menjadi imam solat tarawikh untuk beberapa tahun berpuasa di Bandung. Juga, saya pernah menyampaikan kuliah subuh berkala di sebuah mesjid berhampiran tempat saya tinggal mengupas mengenai astronomi dengan mengaitkan sumber dari Al-Quraan dan penemuan-penemuan sains semasa mengenai cakrawala.

Di Mesjid Salman, saya bersama Zhari Ismail, Ishak Yahya dan Zulkifli Mahmood pernah mengikuti Kursus Kaderisasi di bawah bimbingan Allahyarham Dr Ir Imanuddin Abdul Rahman, Dosen Elektro ITB. Mesjid Salman menjadi pusat kaderisasi dakwah mahasiswa yang sangat aktif. Allahyarham Bang Imad, panggilan dekat saya kepada beliau selalu menyatakan dengan tegas mengenai proses kaderisasi yang sangat diperlukan dalam perkembangan Islam.

Oleh kerana kritik beliau yang keras terhadap pemerintah Malaysia, Bang Imad yang ketika itu bertugas sebagai dosen di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Jalan Semarak, Kuala Lumpur diarah pulang sertamerta ke Indonesia oleh Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang ketika itu menjadi Perdana Menteri Malaysia yang kedua. Namun kesempatan itu digunakan oleh Bang Imad untuk melanjutkan pelajarannya ke Amerika sehingga mendapat PhD.

Institut Teknologi Bandung (ITB) adalah almamaternya Bapak Ir Sukarno, Presiden Pertama Republik Indonesia dan ITB ialah sebuah universiti yang mendapat ranking 93 di dunia dalam bidang kejuruteraan.

Ketika saya melawat ITB pada Jun 2011 yang lalu, saya dapati sudah tiada lagi padang bola berdekatan dengan MIPA, seluruh lapangan bola itu telah berdiri megah bangunan-bangunan baru. Banyak fakulti-fakulti baru diwujudkan dan ramai pelajar-pelajar dari luar yang sangat berminat belajar di ITB. Informasi lengkap boleh dilihat dalam website ITB, www.itb.ac.id.

Sejak mempunyai motorsikal, saya sering solat zuhor di Mesjid Istiqomah, walau pun jarak Mesjid Istiqomah dari rumah kontrakan kami separuh dari jarak ke ITB dan mula tertarik dengan gadis manis bernama Umi yang bersekolah di sebelah Mesjid istiqomah, Sekolah Pendidikan Guru (SPG). Tiap zuhur dia pun solat di Mesjid Istiqomah bersama kawan-kawannya.

Perasaan malu mencengkam jiwa antara ingin terus berkenalan atau hanya berhenti sekadar kenal saja. Hati meronta-ronta untuk kenal lebih jauh. Fikiran terus berputar, berfikir antara studi dan perasaan yang baru muncul dalam jiwa ini. Semangat tetap kuat untuk berjaya dan juga akan menerima cabaran baru dalam mengenali lebih dekat seorang wanita yang menarik hati.

**** bersambung di siri keempat ****

No comments:

Post a Comment