Friday 5 August 2011

Bandung dalam lipatan sejarahku – Siri Ketujuh dan terakhir

Sejak tinggal di Muararajeun bersama isteri tercinta, semuanya kami urus sendiri. Memasak, mengemas rumah, cari makanan, basuh baju dan lain-lain. Nak belajar berdirikari katakan. Ada ketika, apabila hujan lebat rumah kami bocor, lagi pula sebelah rumah landlord ada sungai kecil, airnya deras ketika hujan. Ada sesekali juga, rumah kami banjir. Apa nak buat, cari rumah yang agak murah dan dekat dengan sungai kecil. Kemungkinan banjir tetap ada.

Oleh kerana aku sudah dapat latihan ketika membantu mak di dapur, jadi tak kekoklah kalau aku bantu isteri membasuh kain dan lepas tu menjemur kain. Nak pula isteri dah berbadan dua, jadi sebahagian besar kerja rumah aku yang buat. Sayangkan baby dalam kandungan isteri.

Sesekali kami ke rumah Mami bagi menghilang kesepian beliau ditinggal Papi. Pagi selepas menghantar isteri bekerja di Sekolah Jalan Sabang, aku terus ke kampus bagi menyiapkan skripsi. Sore kami pulang ke rumah. Biar pun kecil kami cukup bahagia.

Isteri menyiapkan makan malam sambil aku membelek-belek buku rujukan bagi menyiapkan skripsi. Ketika itu tidak ada komputer riba, yang ada hanyalah sebuah mesin taip usang yang ku beli dari tempat barang-barang luakaan (bekas). Lumayan fikirku. Asal boleh nampak tulisannya apabila diketik. Mesin taip itulah yang membantu aku menyiapkan skripsi.

Pada 28 April 1976, baby yang kami tunggu-tunggu pun muncul. Baby girl, cantik macam mak dia juga. Dia dilahirkan di Rumah Sakit Palang Merah, Jalan Aceh, tidak jauh dari rumah Mami. Puas juga kami mencari nama buat dia. Mula-mula kami nak namakan Fatimatul Zuhrah, tapi atas nasihat beberapa teman kami muktamadkan nama baby girl kami sebagai Lathifah Ulfa. Pak Bustami Darwis yang mencadangkan nama itu. Katanya Lathifah Ulfa itu maknanya kelembutan.

Pada bulan Jun 1976, skripsi aku diterima setelah dijalankan viva tiga orang dosen matematik. Selepas membuat sedikit pembetulan, aku serahkan tesis yang telah dijilid kepada penyeliaku Bapa Drs. Kusno Kromodihardjo dalam bidang Aljabar Abstrak. Rezeki anak.

Mami meminta kami bersama anak tinggal di rumah Mami sambil menunggu kepulangan kami ke Malaysia akhir September 1976. Kami setuju saja kerana tinggal berapa bulan saja lagi kami akan kembali ke Malaysia.

Segala urusan paspot isteri dan anak kami siapkan segera selepas lulus viva skripsi dan laporan ke Kedutaan sudah dibuat dan penempahan tiket MAS pun diatur.

Akhirnya aku pulang ke Malaysia bukan saja dengan Ijazah Sarjana Matematik, tapi ijabsah (Ijazah atau Sijil Kawin) pun dibawa sekali. Juga, dapat seorang anak perempuan yang comel kelahiran Bandung.

Kami bertiga sangat bahagia meninggalkan Bandung ke Jakarta dan terus ke Kuala Lumpur. Terbayang wajah-wajah ibu dan keluarga yang sedang menunggu. Ayah sudah tiada ketika aku masih di Bandung, aku pulang sebentar menjengok ayahku ketika dia sakit.

Itulah kisah aku di Bandung, kemudian aku akan sambung pula dengan cerita di Malaysia selepas pulang dari Indonesia.

***** tamat episode Bandung *****

No comments:

Post a Comment