Wednesday 10 August 2011

Mbak Padni dalam kenangan


Pada 9 Ogos 2011, jam 20.20 Waktu Indonesia Barat (WIB), telah kembali Mbak Padni yang ku sayangi ke Rahmatullah. Sama-sama kita bacakan Al-Fatihah untuk beliau. Semoga rohnya berada di kalangan orang-orang yang bertaqwa, Amin!. Beliau ialah kakak sepupu isteriku Umi. Beliau baru saja kami ziarahi pada 11 Jun 2011 hampir sebulan yang lalu di Boyolali. Sakit osteoporosisnya kian parah ketika itu. Uzur dan terbaring lesu di katilnya. Suaranya sudah hampir tidak kedengaran apabila ngomong. Kami terpaksa mendekatkan telinga ke mulutnya untuk mendengar percakapan perlahannya.

Ketika aku menerima mesej dari Upi Palupi lewat facebook pada pagi 10 Ogos 2011, air mataku tidak terbendung lagi, malah dalam mobil ke kantor juga aku masih tidak dapat menahan kesedihan itu. Secara spontan air mataku mengalir. Upi satu-satu anaknya dengan Mas Abidin. Suaminya, Mas Abidin telah kembali ke rahmatullah lebih awal.

Kenanganku menerawang ke tahun 1974 ketika aku pertama kali akan bertemu Bapak dan Ibu mertuaku. Rumah Mbak Padni menjadi markas pertemuan kami bagi membincangkan pernikahanku dengan Umi. Boyolali berada di pertengahan perjalanan dari Salatiga dan Jogjakarta. Jadi, saudara dari Salatiga, Semarang, Solo, dan Jogjakarta boleh hadir dengan selesa.

Tutur katanya lembut dan diplomatis sekali. Bahasa Jawanya halus dan memukau. Sebagai seorang mantan Kepala Sekolah beliau sering berdepan dengan khalayak dan sudah biasa berpidato di depan umum. Cara beliau mengatur pertemuan dengan Bapak dan Ibu Mertuaku sangat ku kagumi.

Secara sistematik beliau menerangkan tujuan kami datang untuk meminang Umi kepada Bapa Sunoto dan Ibu Sutrimah, bakal mertuaku. Walau pun aku tidak sangat mengerti Bahasa Jawanya yang halus, namun naluriku memahaminya. Ketika ku tanyakan kepada Mami mengenai tutur kata Mbak Pandi, Mami memujinya. Halus dan diplomatis kata Mami. Ibu Saudara Umi yang kami panggil Mami sangat serasi dengan Mbak Padni. Sama-sama tegas dan focus.

Aku sungguh kagum dengan tatakrama masyarakat Jawa. Mereka betul-betul menghormati keluarga. Yang tua dihormati dan yang muda disantuni. Indah dan menarik. Itulah pengalaman pertamaku berhadapan dengan situasi demikian. Mereka sangat akrab bersama keluarga, mungkin kerana itu timbul kata-kata, “mangan ora mangan asal ngumpul”, yang bermakna makan atau tak makan yang penting berkumpul. Mungkin, falsafah ini menyebabkan program transmigrasi masyarakat Jawa ke Sumatera tidak begitu berhasil.

Sekarang, falsafah di atas mungkin sudah berubah kerana kesulitan hidup di Jawa. Ramai yang sudah berhijrah ke Malaysia atau Negara-negera lain baik secara halal atau haram bagi mencari rezeki dan meredakan kesulitan yang dihadapi di Jawa.
Mbak Padni mempunyai seorang adik di Jakarta. Ir Pandam Pandiyono yang kami kenal juga sangat akrab seperti mbaknya. Mereka berdua saja anak Pak Supandi, adik kepada Pak Sunoto, mertuaku. Walau pun sudah pensiun, tetapi masih diperlukan di Perusahaan Bakrie. Pakar dalam “electrical power” yang menjelajah ke seluruh Indonesia dalam rangka tugas beliau dengan Perusahaan Bakrie. Kami sering menginap di rumahnya di Cinere Villa, Jakarta, dan ketika di Bandung kami menginap di rumah beliau di Kawasan Alamanda, Bandung Utara.

Mbak Padni dan Mas Pandam dua saudara yang sungguh akrab dan sering berhubungan dengan kami. Ada ketika kami bertelefon, juga ada waktunya kami berfacebook dan beremail. Keakraban ternyata dengan jelas apabila majlis perkahwinan keluarga kedua-dua Negara sering dihadiri bersama.

Mbak Padni akan kami kenang sampai bila-bila. Kami memanjatkan doa yang tidak terhingga agar rohnya di tempatkan di syurga Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang. Amin!.

Teras Jernang, 10 Ogos 2011.

No comments:

Post a Comment