Wednesday 3 August 2011

Bandung dalam lipatan sejarahku – Siri Keempat

Ringkasan Siri Ketiga: Pelajar wanita Indonesia lebih agresif, pelajar lelaki yang pemalu seperti saya ini yang selalu mengalah. Tetapi suatu hal yang patut dipuji ialah mereka mengambil berat tentang kecantikan. Rata-rata pelajarnya cantik dan menarik. Kena kuatkan iman bila berada di kalangan mereka. Mereka lebih terbuka dalam perbincangan mengenai kuliah dan lebih suka bertanya dalam kelas.

Siri Keempat
Aku mula tertarik dengan Umi ketika melihat wajahnya buat pertama kali. Aku juga keliru, apakah itu cinta pandang pertama? Wajahnya yang tiada satu pun titik hitam, puteh bersih dan tiada makeup kerana baru lepas berwudhu dan akan solat Zuhor ketika itu.

Teringat seketika aku pada sebuah hadith Rasulullah s.a.w., “Nikahilah wanita karena empat alasan. Pertama karena hartanya, kedua karena kecantikannya, ketiga karena keturunannya dan keempat karena agamanya. Maka pilihlah wanita karena agamanya (yang baik).”

Ketika di kampong aku pernah bertanya kepada emak, “macam mana nanti kalau Mail dapat jodoh di Bandung?”, aku bertanya ringkas setelah melihat emak berehat sejenak ketika mengetam padi. Kami berdua memang selalu bersama kalau aku cuti penggal persekolahan dan bercuti ke kampong. Ada ketika aku membantu emak membasuh pinggan di dapur.

“Toksah.” Jawab dia bingkas. Aku degil dan terus juga bertanya berkali-kali, emak cuma diam. Aku memeluk emak, tanda berterima kasih. Emak, kalau diam maknanya dia bersetuju. Dia sebenarnya takut kehilangan anak yang dia sayangi. Aku tetap menyatakan, walau pun berkahwin dengan gadis Indonesia, aku akan tetap pulang dan berada di samping emak yang disayangi.

Usai solat aku berjumpa Umi sebentar di tempat letak sepatu di sebelah kanan mesjid Istiqomah dari arah depan. Kami berbalas senyuman dan berlalu mengikut haluan masing-masing. Dia pulang ke SPG dan aku terus ke rumah kontrakan. Hatiku berbunga.

Malam itu hatiku resah. Apakah dia juga tertarik padaku? Persoalan yang memerlukan jawapan. Ketika itu umurku 24 tahun, muda remaja dan mungkin aku tengah dilamun cinta. Aku mengambil kertas kosong dan mula mencoret isi hatiku, dengan susunan ayat yang seindah mungkin aku menyisipkan surat tersebut dalam sebuah buku yang ku pilih khas buatnya. Esok aku bertekad untuk menemuinya sekali lagi.

Waktu Zuhor segera mendekat, aku mengenderai motorsikalku ke Mesjid Istiqomah untuk solat. Seusai solat aku ke tempat sepatu yang biasa kami titipkan kepada Mualim, pekerja yang menjaga sepatu, kebetulan Umi sudah berada di situ. Dengan senyum yang seindah mungkin aku menyampaikan sebuah buku padanya, dengan sepucuk surat harapan.

Esoknya pada waktu yang hampir sama aku mendapat kembali buku yang ku titipkan kepadanya dengan sebuah balasan yang ku harapkan. Rupanya aku tidak bertepuk sebelah tangan. Dari situlah berputiknya cinta kami.

***** bersambung siri kelima *****

No comments:

Post a Comment